سید عبدالله حسینی

وبلاگ اطلاع رسانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عبدالله حسینی

سید عبدالله حسینی

وبلاگ اطلاع رسانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عبدالله حسینی


نشست خبری سومین جشنواره شعر حوزه اشراق، صبح امروز در ایوان شمس با حضور سید عبدالله حسینی دبیر جشنواره شعر حوزه اشراق برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عبدالله حسینی دبیر جشنواره شعر حوزه «اشراق» با اشاره به تاریخچه شعر حوزه گفت: کنگره شعر حوزه در سال 1367 در مشهد نخستین بار با پیام مقام معظم رهبری برگزار شد. سومین کنگره شعر حوزه در سال 1368 مصادف با رحلت حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد و جریان اصلی کنگره به عنوان برنامه‌ای در سوگ آفتاب تبدیل شد. محصول این کنگره شخصیت‌های فرهنگی فراوانی است که امروزه با مناسک فرهنگی مشغولند. این کنگره سال‌ها بعد دچار تحول شد و با نام شعر قصه طلاب تغییر پیدا کرد و سال‌ها با این نام ادامه داشت تا اینکه در اختیار میراث فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی قم قرار گرفت و عنوان جشنواره شعر حوزه را به خود اختصاص داد.


وی ادامه داد: ما هدفمان بازگرداندن شعر معرفتی به جایگاه و موضع اصلی‌اش که همان موضع حوزه علمیه است، خواهد بود و شاعران این حوزه به باید مسائل دینی و معرفتی تخصص داشته باشند. امسال ما شاهد برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه با عنوان «اشراق» هستیم. ما حدود سه ماه پیش فراخوان ها را اعلام کردیم که پایان آبان ماه آخرین مهلت ارسال آثار بود. میزان استقبال در جشنواره امسال سه برابر جشنواره گذشته بوده و این برای ما باعث دلگرمی است.


حسینی خاطرنشان کرد‌: شاعران مطرحی در این جشنواره از سراسر کشور حضور دارند. سطح کیفی جشنواره بسیار امیدبخش است. ما از دیروز برنامه‌های این جشنواره را با حضور شاعران مختلف در کارگروه‌های آموزشی فرهنگی و ادبی آغاز کردیم و برنامه‌های شعرخوانی در شب گذشته همچنین امشب در محل استقرار آنها در مجتمع مسکونی‌شان ادامه خواهد داشت. اما برنامه اصلی اختتامیه فرداست که ساعت 2 بعد از ظهر آغاز خواهد شد.


دبیر جشنواره شعر حوزه با اشاره به روند برگزاری برنامه فردا گفت: اختتامیه شعر حوزه اشراق فردا ساعت 2 بعد از ظهر با بیاناتی از مقام معظم رهبری آغاز می‌شود. این برنامه با حضور و سخنرانی آیت‌الله گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله صادقی رئیس شورای حوزه علمیه تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین 500 نفر از فرهیختگان و 100 نفر از کسانی که در این جشنواره اشعارشان را ارسال کردند، برگزار خواهد شد. علاوه بر این از دو کتاب «تذکره علمای شاعر» اثر محمدعلی مجاهدی و «تذکره علمای شاعر خراسان بزرگ» اثر امیرمهدی حکیمی با مقدمه عالمانه استاد محمدرضا حکیمی دانشمند فرهیخته اسلام رونمایی خواهد شد.


حسینی در ادامه افزود: شعر خوانی 11 نفر از برگزیدگان جشنواره شعر حوزه، در این مراسم انجام می‌شود. امسال در سه بخش شعر حوزه مسابقاتی خواهیم داشت. در شعر کلاسیک 5 نفر، شعر آزاد یا نیمایی 3 نفر، شعر کودک و نوجوان 3 نفر در این مسابقات برگزیده خواهند شد البته در کنار برگزیدگان از دیگر آثار رسیده تقدیر می‌شود.


حسینی در خصوص تجلیل از شاعر افغان در این جشنواره گفت: در جشنواره بین‌المللی شعر حوزه از شخصیت شهید سید اسماعیل بلخی افغاستانی که 15 سال در زندان‌های افغانستان به خاطر اشعاری که سرودند، زندانی بود و از رهبران اصلی افغانستان به شمار می‌آید، تجلیل خواهد شد.


وی همچنین ملاقاتی با حضرت امام خمینی (ره) در نجف اشرف داشتند، سید اسماعیل بلخی اولین حزب سیاسی شیعی در افغانستان را تشکیل داد.


حسینی با اشاره به جوایز این جشنواره گفت: به برگزیدگان این جشنواره به ترتیب نفر اول سه سکه، نفر دوم دو سکه و نفر سوم یک سکه تعلق می‌گیرد.


حسینی داوران جشنواره را عنوان کرد و گفت: در قسمت کلاسیک زکریا اخلاقی، محمدکاظم کاظمی در قسمت کودک و نوجوان دو نفر از اساتید شعر فارسی لیلی کوهی و صادق رحمانی و در شعر آزاد و نیمایی استاد مظفری و موسوی با دقت فراوان و ملاحظه بسیار آثار را داوری کردند.


دبیر جشنواره شعر حوزه از حضور دیگر کشورها در این جشنواره گفت: در این جشنواره از اتریش، استرالیا، هند، پاکستان، افغانستان و ایران استقبال گسترده‌ای شده است. در بین برگزیدگان شاعرانی از افغانستان اتریش و استرالیا دیده می‌شود.


ما همزمان با برگزاری این جشنواره 5 انجمن ادبی شعر طلاب را در 5 نقطه کشور در 5 حوزه‌های علمیه کشور برگزار کردیم و در استان‌های مشهد، تهران، قم، سیستان و بلوچستان و خوزستان پیش‌نشست‌هایی به مناسبت همین جشنواره برگزار شد و یکی از دستاوردهای این نشست‌ها تشکیل انجمن شعر طلاب بود. این انجمن در طول سال ارتباط خودش را با شاعران آن خطه ادامه خواهد داد.


http://www.yjc.ir/fa/news/5432555

  • قدیر درخشان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی